Toelichting
Jeugdtrauma is ontzettend veel voorkomend: 1 op de 2 jongeren en kinderen die wereldwijd opgroeien, maakt wel eens iets heel naars mee, en ongeveer 1 op de 10 kinderen maakt chronische traumatisering mee in de kindertijd. Zulke chronische traumatisering in de kindertijd en adolescentie kan een langdurig negatief effect hebben op mentaal welzijn in het latere leven. Daarom is het ontzettend belangrijk dat we beter begrijpen hoe we veerkracht kunnen versterken bij mensen met jeugdtraumatische ervaringen. Veerkracht is een concept dat iedereen kent, maar waar ook veel misvattingen over bestaan. In deze lezing zal Prof. Dr. Anne-Laura van Harmelen aan de hand van wetenschappelijk onderzoek laten zien dat veerkracht na jeugdtrauma niet iets is dat iemand in zich heeft en dat we kunnen meten. Ze zal laten zien dat veerkracht refereert aan dynamische adaptaties in een systeem van neurobiologische en sociale omgevingsfactoren dat zich ontvouwt over tijd, en in daarom niet echt ‘bestaat’.
Leestips
- Ordinary Magic, Ann Masten
- Behave, Robert Sapolsky
Kort CV
Anne-Laura van Harmelen is hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze is momenteel betrokken bij het onderzoeksprogramma Sociale Veerkracht en veiligheid, waarin interdisciplinair wordt gewerkt aan een veiligere leefomgeving voor iedereen. Het onderzoek van Anne-Laura van Harmelen richt zich op het beter begrijpen van de complexe sociale, psychologische en neurobiologische mechanismen van risico en veerkracht in de adolescentie.